Historik

1993 köpte Magnus några skrotfärdiga maskiner, bl.a en maskin som gjorde små klubbor och en maskin som svepte in kolor (s.k. kuvert-vikare) av en karamellkokare från Gränna.

Efter 1½ års skruvande på kolamaskinen och en massa experimenterande med recept hade vi äntligen en maskin och en smet som ville samarbeta.  

Resultatet: En kola som vi kunde vara nöjda med. Snart hade vi även en grossist som ville köpa av oss. Företaget, som vi kallade Hemkonfektyr, började så smått att få ut sina produkter på marknaden.  Lokalen hade vi på ett industriområde i Kallinge.

Verksamheten växte med större sortiment, fler kunder, högre omsättning och fler anställda.

I slutet av 1995 kom vi i kontakt med ett par från Göteborg som drivit konfektyrfabrik i hela sitt liv, men nu ville gå i pension. Deras specialiteter var marmelader, nougater och marsipan (ett hög-kvalitétssortiment med de finaste råvarorna).  Vi köpte hela deras verksamhet, maskiner och recepturer, inklusive en gammaldags butiksinredning, med löfte om att driva deras livsverk vidare.

Vi utökade sortimentet med att lära oss dra polkagrisar, göra brända mandlar, knäckklubbor, marsipanfigurer osv.
Till påsken -96 var sortimentet på fötter, en butikslokal på 20 kvm – med fönster för uppvisning - var byggd. Butiken blev en succé och på köpet blev vi en turistattraktion med busslaster från hela södra Sverige.

Det var trots allt vår kola och den lite mer rationella tillverkningen som var stommen i vår verksamhet. Kolamaskinen hade en kapacitet på ca 1,2 ton kola om dagen. Något senare hade vi utvecklat nästa produkt – fudge - och som enda tillverkare i Sverige var vi snart i taket även med den produktionen.

När vi ville utöka ytterligare genom att investera i en gjutanläggning för gelé behövde vi även utöka våra lokaliteter. Det slutade med att vi flyttade verksamheten till Ryd i Småland. Vi hittade inga lokaler i Ronneby som var möjliga att anpassa för vårt ändamål.

Efter ett år i de nya lokalerna producerade vi ca 16 ton i veckan och hade fortfarande större efterfrågan än kapacitet.

Våren 2000 sålde vi vårt företag, vi hade bestämt oss för att göra annat. Pendlandet mellan Ryd och Ronneby var en viktig ingrediens i vårt beslut.

Våren 2007 fick vi vetskap om att godistillverkningen i Hemkonfektyr i Ryd skulle läggas ner.

Vi funderade en stund, konstaterade att vi hade saknat vår godisfabrik tillräckligt länge och att vi dessutom alltid trivts bättre som egna företagare. Så sagt och gjort, vi bildade bolaget Kolafabriken AB. Vi köpte maskinerna, skaffade en lokal i Bräkne-Hoby och flyttade hela rasket.
2008 Fick vi vår första större kund, Axfood. Att få leverera till deras Hemköp- och Willys-butiker blev ett bra startskott för vår produktion.

2009 Nu levererar vi till ett antal godisgrossister runt om i landet, t.ex ERT-Godis och GoBert. Vi har också börjat utvecklat ett annat ”ben” i vår verksamhet, nämligen reklamkonfektyr.

2010 Nya kunder har tillkommit, vi legotillverkar åt ett större säljbolag som sprider våra kolor över hela Sverige. Vi har även börjat med legotillverkning av marsipanbröd.  Tanken på ett eget varumärke och fin presentpåse har börjat ta form.

2011 Det här året jobbar vi bara på, med fokus på att bli duktigare i produktionen och med att förbättra kapacitet och maskinpark.

2012 Det var full rulle i produktionen och vi jobbade koncentrerat med att få fram ett EnglaGott-sortiment att visa på Formexmässan i augusti. Väl där fick vi 40 nya kunder och vi kunde känna oss jättenöjda. Under hösten medverkade vi i Almi´s TV-reklam där vi representerade kolafabriken. I slutet av november blev vi även utnämnda till ett av Sveriges gasellföretag, samtidigt som vi fick en AA-rating för vår goda kreditvärdighet. Vi har nu köpt in nya maskiner för att göra, skära och packa kolor på ett bättre sätt.

2013 I januari startade vi året med att fortsätta marknadsföra oss på Öppet hus i Elmia samt på Formexmässan i Stockholm. Där fick vi återigen runt 40 nya kunder på vardera mässa. Vi har mycket planer för det kommande året och det vi satsar på mest är att få de nya maskinerna att fungera exemplariskt, att framställa nya EnglaGott-påsar till kommande mässor och att öka vår omsättning succesivt.

2014 kan vi summera som ett väldigt intensivt och expansivt år. Vi deltog för första gången som utsällare på ISM i Köln, (världens största godismässa). Några nya stora kunder krävde en högre livsmedelscertifierng, det fick oss att intensivt arbeta för att klara de nya högre kraven. I April fick vi vår ISO 22 000 FSSC. Den ökade försäljningen gick också hårt åt vår gamla kolamaskin, så vi fick fatta beslut om pensionering för den och om inköp av en helt ny maskin som har kapaciteten att möta vår ökade försäljning. Ny klimatanläggning har också installerats under året, så att vi nu kan producera obehindat året runt. Så nu känner vi oss bra rustade för att möta ett nytt spännande år.

Totalsumma:
    Till kassan